· 

Kantoortuintypes

 

Jullie vonden mijn artikel over ‘lessen uit de kantoortuin’ leuk. Lessen die ik onder andere leerde van onderstaande types. Uiteraard zijn er veel meer kantoortuintypes, maar dit vind ik dit meest fascinerende, de leukste, de vermakelijkste en de interessantste. Lees mee:

 

De creatief

De Rolls Royce onder de loonslaven. Allemaal in dienst van de baas, maar deze held is net iets bijzonderder. Hij/zij is namelijk creatief. En dat is een geschenk van god, dat maar enkelen van ons hebben mogen ontvangen. Een uitzonderlijk creatief brein onderscheidt deze mythische figuur van ons gewone klootjesvolk. “Voordat we tot the big idea komen, is het belangrijk dat we eerst met alle decision makers aan tafel komen, om op een purpose driven manier toe te werken naar een creative brief, om uiteindelijk de klant te kunnen sugar coaten met een hele okay-ishe long and short form movie.” 

 

De corporate survivor

Zit al jarenlang bij een bedrijf, en heeft gaandeweg opgegeven dat er nog zoiets bestaat als ‘een eigen visie’. Meewaaien, buigzaam zijn, snel een andere hoed op kunnen zetten en vooral je persoonlijkheid thuislaten zijn essentiële criteria om een corporate survivor te kunnen worden. Overleeft gek genoeg elke reorganisatie, want in de afspiegelingsronde wint deze persoon het altijd op hoeveelheid dienstjaren. Niet weg te krijgen, één geworden met het meubilair.

 

De woorden tovenaar

“Het is belangrijk dat we alignen op dit disruptive businessmodel zodat we duidelijk hebben wat we in de punt gaan zetten voor twintigtwintig. Tevens moeten we ons bewust zijn van het feit dat we moeten hereiken conform budgettering om de operational excellence op een adequate manier te kunnen benchmarken. Tot slot moeten we de taskforce gaan leveragen om alle assets te kunnen enhancen.” Als je eenmaal doorhebt hoe deze kunstenaar onzekerheid probeert te verbloemen met ingewikkeld doenerij, bespaar je jezelf een hoop zelftwijfel. 

 

De coole boy.

Vroeger wellicht het sulletje van de klas, nu de baas. Geniet enorm van de bereikte status en schept graag op over zijn auto. “Mijn zoon mag echt niet in mijn auto rijden want die auto is zo snel, dat is onverantwoord.” Wil graag en probeert te flirten en te sjansen met vrouwelijk schoon, maar heeft dit in cruciale adolescentie jaren nooit geleerd. Dus met nog wat etensresten tussen de tanden wordt er geprobeerd indruk te wekken. “Ik zeg ook weleens ‘fuck’ hoor.”

 

De calimero.

Het leven is al zwaar, en dan word je ook nog continu tegengewerkt door collega’s. Wat helemaal lullig is, en je echt zware kopzorgen bezorgd, is het feit dat dat goede idee waar collega A nu mee loopt te pronken, al drie jaar geleden door jou is bedacht. Maar toen wilde niemand naar je luisteren. Nog steeds geloofd niemand dat dit eigenlijk jouw idee is. Wat je zeer doet twijfelen aan jezelf, en je was al zo onzeker. En je weet haast wel zeker dat daarom dat groepje collega’s jou mijdt tijdens de lunchpauze, omdat ze zich schuldig voelen, maar niemand ziet het. Niemand ziet je staan. Iedereen is gek geworden. Maar iedereen is zo groot. En ik ben zo klein. 

 

De claimer.

Iedereen vraagt zich af wat hij/zij eigenlijk doet de hele dag, behalve de buitenwereld laten zien dat elk succes dat het bedrijf behaald (of het nou nieuwe plastic-free koffiebekers zijn bij de kantine, een twitter post van een zeer tevreden klant, een gave interne ‘purpose meeting’ of een succesvolle merk campagne) eigenlijk te danken is aan deze god(in). LinkedIn is ongetwijfeld bedacht door een persoon.

 

The obvious statement maker.

Zegt veel dingen die wel kloppen, maar weet er geen inhoudelijke draai aan te geven.

“Jongens, het is echt belangrijk dat we focus houden.”

“We moeten onze teams in hun kracht zetten.”

“De klant centraal stellen, dat moet key focus zijn.”

Such a cliché Susan! Maar hoe gaan we dat dan doen? Dat weet Susan zelf ook niet, natuurlijk. 

Write a comment

Comments: 3
  • #1

    Jacq (Wednesday, 17 July 2019 09:18)

    ���erg leuk Puck

  • #2

    Deef (Wednesday, 17 July 2019 09:20)

    Ik mis ook nog wel de Changemaker: komt van important bedrijf x waar zij / hij y heeft uitgerold. Dat was zo succesvol dat wij dit als bedrijf ook willen. Na dit introductiepraatje klettert alles - al dan niet in een reorganisatie - kapot. Uiteraard vlak na de proefperiode.

  • #3

    Loes (Wednesday, 17 July 2019 17:33)

    Haha geweldig dit! En zo waar! �