· 

Lessen uit de kantoor tuin

 

Sinds een aantal jaren heb ik ‘een serieuze baan*’. Ik heb vanaf mijn 15ealtijd gewerkt, maar dat waren bijbaantjes. Afgelopen 10 jaar heb ik best veel gezien, gedaan, geobserveerd, geluisterd, gefaald, verloren en adviezen tot me genomen. Dit resulteerde in enorm veel lessen. Lessen die ik graag met jullie deel, lieve lezer, want zoals met alles wat ik deel: sharing is caring. 

 

Misschien ben jij net begonnen met je carrière, misschien draai je al vele jaren mee, misschien wil je een stap maken, naar boven, onder, links of rechts, of misschien kun je wel gewoon een hart onder de riem gebruiken.

 

Afgelopen jaren heb ik veel inspirerende mensen ontmoet, en even zoveel ontzettende stumperds. Van beide heb ik evenveel geleerd. Daarnaast zijn de meest waardevolle lessen voortgekomen uit mijn eigen fouten, gebreken en falen. Lessen die ik vandaag de dag onbewust toepas in dagelijkse activiteiten, en lessen die ik soms bewust inzet. Lessen die me helpen om focus te houden, me niet druk te maken om bullshit, en mijn energie juist te verdelen.

 

Oké, genoeg inleiding, je bent vast dying to know wat mijn lessen zijn en of jij hier ook iets aan kan hebben.

 

Kleine disclaimer: ik heb een marketingbaan. Marketing is natuurlijk een niet wetenschappelijk vak. Dus de soms hele specifieke en soms hele algemene lessen, gelden wellicht niet als jij bijvoorbeeld arts bent. Kijk maar even of je er je voordeel mee kan doen.

 

Gaan we meteen naar advies 1, dat niet voor artsen bestemd is, en hopelijk ook door geen enkele arts wordt toegepast, maar verrassend genoeg wel door vele marketeers: iedereen doet maar wat**. Ja, echt. Geloof mij maar dat dat zo is, dan hoeven we hier verder niet al te lang bij stil te staan.

 

Les nummer 2. Rust kan je redden. Reageer niet in volle emotie. Want de soep wordt zelden zo heet gegeten als dat ie wordt opgediend. Op kantoor bevind je je vaak in een groep mensen, en als je een groep mensen bij elkaar zet ontstaat er altijd een vorm van paniek, onrust, haantjesgedrag en vermeende urgentie. Tel tot 10, beter nog: wacht even een week met reageren, handelen en toepassen. Vaak lossen problemen zichzelf op, en zo niet: als jouw emotie (lees: je ego) plaats heeft gemaakt voor ratio, ziet de wereld cq het probleem er vaak een stuk anders uit. Think, rest and breathe before you act.

 

Numero 3: laat je niet gek maken door ingewikkeld taal gebruik van mensen. Vaak wordt dit trucje toegepast als iemand stiekem niet zo heel goed weet waar die het over heeft. Schroom dan ook niet om door te vragen. Zoals Albert Einstein eens zei: if you cannot explain it in a very simple way, you do not understand it well enoughKlopt als een bus.

 

Op nummer 4 staat het advies dat ik kreeg van een inspirerende manager, zij gaf mij de geweldige tip: “zet je talenten bewust in.” Wel handig om dan te weten wat je talenten zijn natuurlijk. Maar: je hoeft niet de hele dag door, week in week uit, bij elke activiteit jouw kennis en expertise vol in te zetten. Kies wanneer je dat doet. Bepaal welke grote activiteiten gaan bijdragen aan een beter imago, betere prestaties, betere oplossingen. Niet elk mailtje, elke vergadering, elke handeling behoeft jouw volle talent. Zonde. Bewaar het voor de momenten dat je echt het verschil kan maken.

 

We gaan snel door naar nummer 5, een advies dat ik kreeg van een andere inspirerende manager, wederom een dame. Zij leerde mij, dat je als manager pas goed kan leidinggeven, als je zelf helder hebt wat je wil. En het klinkt zo simpel, maar sindsdien heb ik zoveel mensen meegemaakt die eigenlijk geen idee hadden wat ze precies wilden, en daardoor teams, projecten en situaties niet een heldere richting op konden sturen. 

 

Nummer 6, een hele belangrijke en oh zo vaak vergeten door ons drukke baasjes: rust. Om jezelf te behoeden voor verzanden in details, geneuzel in de marge en dingen die er niet toe doen, heb je rust nodig. Om uit te zoomen. Om afstand te nemen. Of je geest scherp te krijgen. Om weer met een helikopter view back in the game te kunnen stappen. Bouw dit voor jezelf in. In wat voor een vorm dan ook mag werken voor jou. En: het is niet stoer om elke dag 12 uur te werken want ‘oh kijk mij eens uren maken’. Dan ben je een slachtoffer van ‘werk voor werk’. Trap niet in die valkuil, laat je er niet in mee sleuren door de vele collega’s die tot laat op kantoor blijven hangen om maar te laten zien dat ze super dedicated zijn. Voor jezelf zorgen, en daardoor op je best kunnen presteren, dat is pas dedication. Tuurlijk moet er af en toe keihard geramd worden, maar echt niet elke dag, dag in dag uit.

 

Nummer 7 sluit aan bij nummer 6 maar ik wil hem toch apart benoemen. Nachten doorhalen is niet cool. Pronken met ‘ik slaap maar vier uur en kijk mij knallen’ was misschien gaaf in 1990. Inmiddels is aangetoond dat voldoende slaap je productiever, creatiever, resultaatgerichter, efficiënter en zelfs charismatischer maakt. Ik zelf slaap 8 à 9 uur per nacht, en zet ’s ochtends nooit een wekker. Uitgerust opstaan brengt mij meer dan per se vroeg op kantoor zijn. 

 

Nummer 8, een van de moeilijkste: je intuïtie is er niet voor niets. Vaak klopt deze. Laat deze met name gelden als je in situaties belandt die echt niet oké zijn. Dit is dus geen werk-inhoudelijke tip, maar een interactie – en communicatie tip. A red flag is geen teken om op te passen, het is een teken om te escaleren. Verlies nooit je innerpeace terwijl je heel sterk voelt dat er een teken aan de wand is. 

 

Nummertje 9. Dit was een tip van mijn eerste manager ooit, en het heeft even geduurd voordat ik het trucje echt begreep. Hij zei: steal shamelessly. Hierdoor heb ik geleerd om te kijken naar mensen, bedrijven, merken die iets doen wat ik ook wil, maar waar ik (of het merk/bedrijf waar ik werk) nog niet ben. Analyseer, observeer, breng in kaart wat zij anders dan doen jij, en kopieer dit gedrag, net zo lang tot je zelf net zo goed bent. 

 

En de laatste, nummer 10: leer luisteren. Een inkopper, maar toch: als je praat herhaal je vaak wat je al weet. Luister. Luister naar wat andere mensen willen, bedoelen, vinden, zoeken, hinten. Leer door de regels heen door te luisteren. Vraag door. En nog een keer. Verwerk wat je hebt gehoord en gebruik dit in je werk. 

 

Er even vanuit gaande dat ik mijn hele leven zal blijven werken (want dat vind ik leuk) zal dit lijstje langer en langer worden. 

 

Ik ben ook enorm benieuwd naar jouw wijze lessen, please share!

 

En nu hoppa back to work!

 

*een hele beknopte versie van wat ik afgelopen jaren heb gedaan: mijn eigen magazine (geprint, in 25 landen in de schappen), wehkamp, VodafoneZiggo, en nu Accell Group. Allemaal banen in marketing. 

**op basis van ervaring en kennis kun je soms wel stellen dat bepaalde keuzes, richtingen, strategieën en handelingen het wellicht beter zullen doen. Ik wil niet mensen tegen het zere been schoppen, maar vaak worden (marketing)afdelingen aangestuurd met een stijl die past bij degene die de afdeling aanstuurt. Verander de leider, en je krijgt een andere strategie. 

Write a comment

Comments: 3
  • #1

    Kel (Wednesday, 26 June 2019 15:03)

    Mooi

  • #2

    John (Wednesday, 26 June 2019 20:26)

    Inspirerend, leerzaam en hilarisch! Het is overigens ‘tegen het zere been’, ik hoop dat dat niet tegen het zere been is

  • #3

    Anne-Fleur (Wednesday, 26 June 2019 22:56)

    Super leuk en goed, thank youuuu!