· 

Stock picking

To all the money making machines:

 

Ik heb al artikelen geschreven over hoe je eerste stappen kan zetten om je financiën op de rit te krijgen, hoe je een investeringsplan kan maken om je geld te laten groeien, waarom spreiding zo belangrijk is, en besproken wat de voor- en nadelen zijn van vastgoed versus aandelen. In dit artikel wil ik je meenemen wat meer de diepte in over aandelen specifiek, en hoe jij een goede fundamentele analyse kan doen om een kansrijke aandelenportefeuille samen te stellen. 

 

Dit is allemaal geen kant en klaar advies, neen. Ik ga je ook niet vertellen welke aandelen goed zijn en welke niet, want dat weet ik ook niet. Ik zelf heb 'losse' aandelen van enkele bedrijven die ik waardevol acht, en stop geld in aandelen ETF's. Maar, ik kom nieuw kijken in de beleggerswereld, en neem jullie mee in het proces. Ik ben geen kenner, geen goeroe, geen financieel adviseur of een doorgewinterde beurs-ganger. 

 

In dit artikel ga ik twee aspecten uitleggen: hoe beoordeel je een kansrijke markt, en hoe vind je een kansrijk bedrijf.

 

Met kansrijk bedoel ik: in deze markt, in dit bedrijf, zul je naar verwachting een mooi rendement op je investering kunnen behalen.

 

In normale taal: hoe kies je nou de juiste aandelen om je geld in te investeren?

 

Let wel: omdat dit artikel iets dieper ingaat op de materie, moet je even de tijd nemen om het te lezen en te begrijpen. Maar: it takes hunger to push yourself to master something new! Wees niet zoals de 99% die denkt 'acht dat is niet wat voor mij.' Het is het zo onwijs waard om je een beetje te verdiepen in investing principles, dit kan echt waarde toevoegen aan je leven. Plus: bedenk dat ik het meeste werk doe, mijn artikelen zijn enkel zo beknopt mogelijke samenvattingen die dienen als handvatten.

 

Nog een kleine noot: ik dit artikel laat ik ook hip vakjargon terugkomen, wat ik vervolgens uitleg. Zodoende laat jij je niet meer uit het veld slaan als deze kreten gebruikt worden wanneer jij je verdiept, want nu weet je wat het betekent. Want, wederom, mijn doel is om beleggen begrijpelijk en toegankelijk te maken!

 

Mijn advies: lees het, doe er je voordeel mee, houd het nieuws een beetje bij, laat je niet gek maken, en ook jij kan een geld baas worden.

 

Even wat inkoppers:

 

-      Spreiding spreiding spreiding. ETF’s, aandelen, vastgoed, spaarpotjes, aflossen op je eigen hypotheek. Spreid je geld en investeringen. 

-      Tijd tijd tijd. Markten zijn irrationeel, zeker op korte termijn. Dus: time is on your side! Hoe langer je de tijd hebt om te beleggen, hoe beter. Markten zijn niet te voorspellen, door niemand niet, maar laten over de afgelopen decennia wel een opwaartse stijging zien. De geschiedenis laat zien dat ondanks dalende en stijgende koersen, inclusief een paar heftige crisismomenten, de economie zich weer herstelt en een groei laat zien. Maar ook hier: geschiedenis zegt niet per se alles over de toekomst.

-      Zorg voor voldoende zelfkennis en heb in kaart wat jouw risicoprofiel is (cq: waar je lekker bij slaapt).

-      Beleg niet met geld dat je niet kan missen. Zet het dan op de spaarrekening. 

-      Begin sowieso eerst met de basis om je financiën op orde te krijgen.

-      Neem mijn artikelen niet aan als kant en klare adviezen. Hell no! Ik help je om jezelf te helpen.

 

Om te onderzoeken wat nou ‘goede’ aandelen zijn, kun je een fundamentele en een technische analyse doen. Of gewoon je gut feeling volgen. Maar net een tikkie meer onderzoek dan alleen je intuitie is een goed plan als het gaat om je centen.

 

Ik ga hier specifiek praten over een fundamentele analyse

 

1.    Markt.

Je gaat eerst kijken naar markten an sich. Liefst wil je aandelen kopen van bedrijven in groeiende bedrijfstakken, waar de competitie gering is. Waarom groeiende markten? Omdat daar soms meer en soms sneller (dus niet altijd) euro’s te verdienen zijn. Wat zijn dan groeiende markten en wat zijn dalende markten? 

Groeiend: Er zijn in de economie pakweg 12 markten (vastgoed, industrie, healthcare, nutsbedrijven, etc.). Waar de groei afgelopen kwartalen met name te zien was, was in de IT, consumptiegoederen en health care. 


Daarnaast kun je om te voorspellen welke markten gaan groeien, kijken naar trends. Er zijn 4 grote trends gaande (wellicht wijd ik een extra artikel aan deze trends plus bedrijven die hierin opereren/hierop inspelen):

 

-      Digitalisatie. Don’t need to say more. Toch? Oh misschien toch wel: met name de e-commerce markt is enorm gegroeid, en nog steeds groeiende. Houdt ook weer verband met de emerging markets (ook een trend, zie punt 2). Maar ook mediabedrijven, fintech bedrijven en connectivity bedrijven laten steeds meer van zich horen.

-      Emerging markets & aging consumer(opkomende markten en vergrijzing). De emerging markets zijn groter dan heel Europa en America bij elkaar. Liefst wil je dus een bedrijf dat ook zakendoet in deze markten, want daar zit de groei. Een bedrijf dat vaatwastabletten maakt voor de Nederlandse markt, nee. Daarnaast is er de vergrijzing, niet alleen in westerse landen, maar ook in opkomende economieën. Dit betekent dat er veel potentieel zit in bijvoorbeeld gezondheidszorg (oudere mensen hebben meer problemen dan wij jonge goden) en in de toerismebranche voor mensen op leeftijd (tip: het schijnt dat de cruise sector erg populair is onder ouderen).

-      Robotics & automation. Onderwerpen (en dus bedrijven) die hiermee van doen hebben verdiepen zich bijvoorbeeld in Artificial Intelligence, in Internet of Things, Software en Cloud oplossingen.

-      Energy transition. Het opwekken van groene energie (zonnepanelen, windmolens, etc.) maar denk ook aan elektrische auto’s, en de bedrijven die voorzien in materiaal om batterijen te maken voor deze nieuwe mobiele oplossingen.

 

Binnen deze trends zie je een aantal disruptors, die effect kunnen hebben op hele bedrijfstakken. Kijk bijvoorbeeld naar Alibaba, Amazon, Apple, Facebook, Uber. Deze hebben de wereld en de financiële markt een duw gegeven. 

Dan heb je ook nog de dalende industrieën, denk bijvoorbeeld aan papier en staal. Daar wil je geen geld hebben zitten, ik niet. Helemaal niet nu de kranten vol staan met Asbest ellende bij Tata Steel. 

 

Daarnaast zijn er in de wereld bedrijven die het jaar na jaar goed doen, omdat ze gewoon een goed en gezond bedrijf zijn, of/en omdat ze opereren in een markt waar altijd vraag naar is. Eten, drinken, mobiliteit, gezondheid, persoonlijke verzorging, etc. Deze bedrijven kunnen in jouw aandelenportefeuille – naast een paar veelbelovende disruptors – zorgen voor wat meer stabiliteit, zekerheid en een kleiner risico.

 

2.    Bedrijf

Na de markt te hebben bestudeerd, gaan we kijken naar het bedrijf zelf. Er zijn een paar aspecten die je kunnen helpen om te bepalen of je het bedrijf koopwaardig vindt. 

 

Zoals ‘pricing power’

 

Dit hippe jargon betekent: kan een bedrijf zijn eigen prijs bepalen? En, indien de prijzen stijgen, kan het bedrijf tegelijkertijd volume verlies beperken? Je ziet dat vaak commodity (energie, telecom) wat minder pricing powerhebben. 

 

Wanneer we het hebben over pricing power, is het soms ook interessant om te kijken naar bedrijven die enorme hoeveelheden inkopen (ENORME hoeveelheden bedoel ik dan) zodat ze super scherpe prijzen kunnen hanteren (en wij consumenten houden van goedkope troep, dus +1). Deze bedrijven kunnen hiermee voordeel creëren en dus succes.

 

Daarnaast wil je het liefst aandelen van bedrijven die een dominante positie hebben in hun markt. Voorbeeldje: de bier industrie. Er zijn 5 grote bedrijven die samen 80% van het volume over de hele wereld bepalen. Deze 5 bedrijven zijn dus behoorlijk dominant. 

Kijk ook naar de schaalbaarheid van het kapitaal: als een bedrijf 1000 producten maakt in 1 fabriek, en ze groeien, en ze moeten daarvoor opeens een 2fabriek openen, dan vraagt dat veel kapitaal, en dat kan dus drukken op het bedrijfsresultaat.

 

Liefst wil je een bedrijf dat kan groeien zonder al te veel te moeten investeren in kapitaal. 

 

Bijvoorbeeld Facebook. Als zij groter worden, hebben ze wellicht een extra server en extra personeel nodig. Maar ze hoeven niet meteen nieuwe fabrieken, wegen, grondstoffen of andere dure aspecten aan te schaffen. Dit fenomeen heet Capital Light Models

 

Dan ga je kijken naar de balans. Een ‘goed’ bedrijf heeft geen/weinig schuld, tenzij ze net een overname hebben gedaan. 

 

Sommige bedrijven hebben een gezonde balans en realiseren een oplopende vrije kasstroom. Als dit het geval is, kan het bedrijf drie dingen doen met dit geld:

-      Dividend uitkeren aan aandeelhouders

-      Eigen aandelen kopen

-      Herinvesteren in het bedrijf

 

Waarom zou een bedrijf eigen aandelen kopen?  

 

Dit kan de koers van hun aandelen kunstmatig beïnvloeden. 

 

Dit kan op 2 manieren: enerzijds gaat zo de winst per aandeel omhoog en anderzijds loopt het aantal aandelen terug. Hierdoor kan de koers oplopen, want het dividend per aandeel neemt toe, en dat vinden wij slimme beleggers fijn.

 

Liefst wil je dat een bedrijf alle drie doet. Alleen eigen aandelen kopen kan een gebrek aan visie en strategie betekenen. Hoeft niet. Kan wel. 

 

Uiteraard wil je ook kijken naar of de waardering, en dus de prijs per aandeel, reëel is. 

 

Alphabet kost op moment van schrijven 1224 dollar. AB InBev 73 euro. AB InBev (bier industrie) is waarschijnlijk een steady factor (laatste jaren iets minder, maar in de gehele linie genomen), maar Alphabet zou weleens flinke groei kunnen laten zien (ook gezien de emerging markets en digitalisatie trends). 

 

Ik zou zeggen: investeer in allebei. Maar: onderzoek zelf, neem mijn advies absoluut niet klakkeloos over, dit zijn slechts voorbeelden om mijn verhaal te duiden!

 

Check bij een bedrijf ook het ESG beleid: environment, social, government. 

 

Hoe gaat het bedrijf om met zijn verantwoordelijkheden rondom terugdringen van uitstoot? Hoe gaat het bedrijf om met medewerkers? Ik zou zelf bijvoorbeeld niet snel investeren in bedrijven die kinderen in Bangladese fabrieken onder onmenselijke omstandigheden laten werken. Of bedrijven die net zo gek zijn als sommige politici en niet geloven in een klimaatprobleem en dus hun verantwoordelijkheid niet nemen. 

 

Ik vind Royal Dutch Shell een lastige: enerzijds een steady en zeker bedrijf, plus gezien de bevolkingstoename hebben we nog steeds een grote behoefte aan fossiele brandstof, anderzijds doen ze dingen die echt niet kunnen, bijvoorbeeld grote hoeveelheden afval dumpen in Argentinië, to name one thing. Voor mij zou dat een reden zijn om ondanks een mooie dividenduitkering, RDS te mijden. 

 

Daarnaast is government belangrijk, en dit zegt iets over de integriteit van het bedrijf en het management. 

 

Ik las laatst een interview met Feike Sijbesma van DSM, en ik heb zelden zo’n sympathiek interview gezien met een bestuursvoorzitter van zo’n groot bedrijf. Dat is voor mij persoonlijk een belangrijk aspect. 

 

Vervolgens kijk je naar de strategie van het bedrijf en het management. Hoe wil een bedrijf groeien? Hebben ze een groeistrategie door allerlei andere partijen te kopen? Dan kan dat enorm drukken op de balans. Liefst heb je een bedrijf dat een intrinsieke groeistrategie hanteert. 

 

Is dit bedrijf over 10 jaar nog een winnend en gezond bedrijf? Niemand heeft een glazen bol, maar met een beetje Twents verstand (kom je niet uit Twente? Aiiii….) kom je een heel eind. 

 

Als je al deze dingen checkt, of beter nog: je kennis een beetje up to date houdt, kun je best zelf beslissen welke bedrijven jij het waard vindt om in te investeren.

 

Ik vind het leuk om dit soort onderzoeken te doen (en uiteraard met jou te delen, zodat meer mensen er wat aan hebben dat ik veel tijd spendeer aan kranten en boeken lezen en webinairs bijwonen), dus zal een deel van mijn investeringen actief doen. Deels beleg ik passief: lekker elke maand wat geld in een ETF, aflossen op mijn hypotheek en mijn spaarpot aanvullen. Maar een ETF alleen, als enige investering, vind ik persoonlijk niet de allerbeste keuze (wel een goede keuze) omdat ETF’s trackers zijn van indexen, en in indexen zitten ook altijd bedrijven die niet zullen voldoen aan alle bovengenoemde criteria. Dus met een ETF, beleg je ook in ‘verliezers’. Of in bedrijven die er smerige praktijken op na houden. Daarnaast sluiten ETF’s soms de emerging markets en disruptive companies uit, terwijl hier aantrekkelijke groei kan plaatsvinden.

 

Kortom, en ik kan het niet vaak genoeg zeggen: spreiden spreiden spreiden! Tijd tijd tijd. 

 

Ik ben en zal nooit een daytrader worden, dus laat me niet gek maken door fluctuerende koersen. Maar investeren met veel geld in 1 bedrijf omdat je denkt dat dit the next best thing gaat worden, en dan blijkt niet zo te zijn, is knetter zonde. En best een beetje dommig.

 

Let wel: psychologisch gezien doet het altijd minder pijn om te bedenken welk geld je eventueel had kunnen verdienen (ahhhh had ik maar geïnvesteerd in netflix tijdens beursgang!) dan daadwerkelijk veel geld verliezen. 

 

Doe er je voordeel mee!

 

Ciao.

Write a comment

Comments: 0